Sidevisninger i alt

onsdag den 23. maj 2012

GRUYERE



Gruyere ost.
For første gang har jeg lavet en Gruyere ost hvor jeg har brugt propionsyre. Det er en smagsudviklende bakteriekultur, der samtidig udvikler kuldioxid i osten så der dannes de karakteristiske huller som sweiser ost og feks. emmentaler har.

Jeg har osten stående på køkkenbordet nu i stuetemperatur, som opskriften foreskriver den skal i 2-3 uger. I den tid skulle kuldioxiden udvikles og osten vil blive rundere i formen. Det er meget spændende, at prøve nye opskrifter af og jeg vil gerne selv lige have lidt kontrol over nye ostetyper, inden jeg kaster kursister ud i dem.

Det er en udfordring med temperaturen lige nu når det er uden for modningslageret. Jeg har lagt et termometer ved osten i køkkenet, for lige at have lidt overblik over hvordan den svinger her i varmen.

Jeg har givet osten et par lag osteplast, for at beskytte den mod indtrængende bakterier udefra, det skulle gerne give den et hærdende ydre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar