Sidevisninger i alt

mandag den 23. december 2013

Romano BIG size

Jeg har lige lavet min til dato største ost, en Romano af 28 liter råmælk, fra jersey racen. Fedt er 6,13% og protein er 4,30.
Jeg skummede en liter fløde af mælken, som jeg har lavet lakridsis af.

Her kommer opskriften på osten.

Ingredienser:
28 l mælk
4 dl tykmælk
12 knivspidse lipase
9 ml osteløbe

Saltlage:
2 l vand
300 gr salt
2 spsk eddike

Metode:
Mælk, tykmælk og lipase varmes langsomt op til 33 grader og syrner under låg i 15 min.

Osteløben som er udrørt i ca 60 ml kogt koldt vand, røres i mælken og der blandes godt i et par minutter.
Min 30 liters gryde var pænt fuld, det satte ekstra store krav til tålmodighed og forsigtighed ved røring.
Osten står nu under låg og varmen forsøges holdt på de 33 grader indtil mælken har koaguleret, her gik der 40 minutter.
Efter de 40 minutter skæres ostemassen i små stykker med ballonpisker, meget forsigtigt, da ostemassen stadig er meget blød. Når alt er skåret i meget små stykker hviler massen i 10 min og derefter røres forsigtig. Herefter opvarmes der meget langsomt over ca 45 min til en temperatur på 46 grader.
Når der er rørt i ostemassen 1½ time og temperaturen er holdt på 46 grader, er ostekornene små som riskorn og meget gummiagtige...Jeg har forsøgt mig med at optage en video med lyd på, jeg er ikke sikker på om det virker rigtig her på bloggen.
Ostekornene hældes over i en osteklæde foret form
Når formen er fyldt op, foldes klædet pænt glat ind over osten og formen sættes i pres
Min gemal har igen tryllet både en stor form frem til mig og konstrueret denne simple, men velfungerende presse, som hurtigt kan sættes op og pilles ned igen.Ovenpå osten har vi sat en anden spand hvori der ligger en klods som pressen går ned på.
Osten blev presset i 30 min ved 13 kg, derefter blev den vendt og presset 3 timer ved 26 kg, vendt igen og presset i 12 timer ved 45 kg og til slut vendt og presset i 12 timer ved 20 kg.
Osten ser nu sådan ud
En mægtig ost, som vejer ret godt til, jeg skal prøve om jeg kan veje den når den kommer ud af saltlagen som den nu ligger i de næste 24 timer, hvorefter den skal videre til ostelageret og modnes og få smag... Osten bliver vendt hver dag den første uge og derefter vender jeg den som de andre hver mandag, indtil den er klar til at smage på.
Spændende, at prøve og lave en ost der er næsten så stor som dem de laver på mejeriet, tykkelsen er også helt ok.
 Projekter først i det nye år, bliver en emmentaler og en gruyere i denne størrelse, så jeg kan se om propionsyren kan udvikle større huller i emmentaleren..
Rigtig glædelig jul til mine læsere her på bloggen, det har været en stor oplevelse at se den store mængde af besøg herinde.

2 kommentarer:

  1. I love the ingenious method of pressing this massive Romano cheese!

    Well done Aase!

    Gav x

    SvarSlet
  2. Thx Gawin... It's a very big cheese and I'm so happy that it went well making it... I flip it every day with carrefull and loving hands ;-)
    Happy New Year to you and Kim...
    Aase

    SvarSlet